5 Jun 2011

California Menyetujui Pertanian Ganja


California (Reuters News) - Oakland, California pada hari mengesahkan penanaman ganja skala besar untuk penggunaan perubatan dan  industri mulai tahun depan.Langkah yang di ambil kota San Francisco Bay Area bertujuan untuk membawa budaya ganja secara terbuka demi keperluan perubatan dan memungkinkan kota San Fransisco mendapatkan keuntungan dengan mengenakan cukai pada orang-orang yang menanam.

Resolusi itu berlangsung dengan mudah setelah berdebat hampir empat jam yang membahas masalah antara petani berskala kecil "garden growers" terhadap mendukung sistem industri yang lebih besar yang akan menjadi "Silicon Valley" dari ganja.Oakland sudah mengambil cukai dari penjualan ganja untuk keperluan perubatan, tetapi budaya ganja di wilayah “grey area” masih terjadi di beberapa daerah. Anggota dewan kemudian mencadangkan tindakan untuk memungut cukai daripada petani.

Cukai pendapatan pada bulan November akan digunakan mendukung legalisasi sekitar 50 peratus pemilih, dan jika itu tercapai, negara itu akan menjadi yang pertama yang melegalisasi ganja untuk penggunaan yang lebih luas. Banyak  penggunaan ganja untuk keperluan pribadi dan penjualan kecil, tapi tidak pada penjualan dan penggunaan untuk tujuan rekreasi secara besar-besaran.

Federal law US melarang penggunaan ganja untuk tujuan apapun tetapi pihak penegak undang2 telah membuka mata mereka untuk kepentingan medical marijuana.

                                                 William jackson,Petani ganja berskala besar

1 comment:

  1. cantekla bro....
    educate us now..
    also educate THEM too..
    =D

    ReplyDelete